Temanku

Thursday, 6 December 2012

Geram Sangat ! ~.~ !

aQ bukan nak tunjuk pandai pown lah !
Dah ko cakap minggu depan ko xde kan ! 
so , salah ker aQ sign ko . 
yang ko bajet sangat pehal !
pehal !
XOXO !

Sunday, 8 July 2012

Test Pen !

heheheh 
Hari nie g kje cm biase ,,
Merempit , habes sume lampu merah Cik sha langgar ...
Nak cepat punyer pasal ,
Macha (bukan nama sebenar) la tepun nak kay moto 
sampai2 jer dye da g munshi nek 2 kati(moto barai) ... lalalala

Thursday, 19 April 2012


CikSha Punyer Pinky
HUHUHUHU
Ni lah kegunaan harian CikSha
Johnson's Body Care powder (wangy cam baby)
Johnson's Body Care body lotion(tyme tidur jer)
Johnson's Baby Cologne(tak kuat sangat bau dye , xsaket hidung)
Lovillea Gelly Cologne(imbas zaman sekolah dulu dulu)
Nivea Express hydration(b4 g class)
Jam Pink (yang tersayang belikan)

Wednesday, 4 April 2012

Hanya Tuhan Yang Tahu

Ya ALLAH
 aku berdoa padamu moga kau beri aku kekuatan untuk menghadapi dugaan yang engkau berikan
Seandai nya aku mampu untuk menjalani hidup tanpa nya enkau berilah aku kekuatan
sesungguh nya aku hanya insan yang lemah
Engkau sampai kan lah rindu ku dan sayang ku padanya
Seandai nya DIA tawu betapa aku syangkan nya
Hanya Tuhan Yang tahu

Thursday, 29 March 2012

Menjalani hari2 seperti biase . Tido , tido , tido dalam class .
Dengan kesejukan air-cond , kemalapan , suram suram .
Disebabkan 5s la kiteowang tak blaja .
So skunk 5s it's over . 
Kembali berlajar , hampir 3 bulan kiteowang tak blajar .
Hope kali nie CikSha akan wat yang terbaek berbanding sem lepas
Yeahhhh ! CikSha bule .

Sunday, 25 March 2012

Hah ! Betul ker ?

Pernah tengok gajah melompat ? Memang lah tak penah , gajah tak buleh melompat . ^^.
Madu tak pernah busuk .
Setiap lipstik mengandungi sisik ikan . Eeeuuk .
Bersin sambil tutup mata bule mnyebabkan kerosakkan otak . Bule ker bersin buka mata ?
Manusia tidak mampu menjilat hidung nya sendiri . ^^.
Babi dan Anjing binatang faveret manusia . ^^ . Apabila maki hamun .
Magnet dikenali sebagai besi berani kerana , ia berani menarik butir butir besi lain kearahnya . ^^.

Saturday, 24 March 2012

Hyperhidrosis . ^^

Tapak tangan Cik Sha akan berpeluh tanpa sebab tak kira mase . Ia dikenali hyperhidrosis . Ini kerana pengeluaran peluh yang berlebihan . Susah jugak nak wat keje . Kene wat keje depan kipas bawu tak bape nk rase peluh nye . Setiap kali nak hilang peluh at tapak tangan CikSha kene basuh tangan dengan air . Hyperhidrosis boleh diklasifikasikan sebagai primer di mana ia sering bermula ketika seseorang remaja atau hampir remaja dan ia boleh berlaku kepada beberapa anggota keluarga kerana ia ada kaitan genetik (antara 30 peratus hingag 50 peratus anggota keluarga boleh terbabit)

1. Rawatan perubatan

Rawatan dengan menggunakan ubat sapuan yang mengandungi aluminium chloride sering digunakan untuk pesakit yang mengalami hiperhidosis pada bahagian ketiak.

Namun dalam sesetengah pesakit, konsentrasi yang lebih tinggi diperlukan dengan tempoh antara tiga hari ke lima hari diperlukan untuk mendapat kesan.

Ubat ini kadangkala boleh menyebabkan irritasi pada kulit. Ubat ini juga boleh digunakan untuk hiperhidrosis pada bahagian tangan dan tapak kaki. Suntikan botulinum toxin jenis A (BOTOX) juga digunakan untuk merawat masalah ini. Selepas disuntik pada kawasan terbabit, kesan pengurangan peluh dapat dilihat dan ia boleh bertahan hingga empat atau sembilan bulan bergantung kepada tempat suntikan. Pengunaan BOTOX untuk rawatan hiperhidrosis pada bahagian ketiak mendapat kelululusan FDA (US Food and Drug Administration)

Beberapa jenis ubat dari kumpulan anticolinergic seperti oxybutynin ( Ditropan) digunakan untuk merawat masalah ini dan kesannya adalah memberangsangkan.

Bagaimanapun, ada kesan sampingan yang boleh dialami pesakit yang mengambil ubat ini. Ini termasuk rasa mengantuk dan rasa kering pada mulut.

2. Rawatan Pembedahan.

Ada beberapa jenis teknik pembedahan yang digunakan untuk merawat masalah ini. Antaranya membabitkan pembuangan dan pemusnahan kelenjar peluh yang terbabit dengan cara liposction dan ada juga menggunakan laser. Namun teknik ini sesuai untuk masalah hiperhidrosis yang membabitkan bahagian ketiak saja.

Satu lagi teknik pembedahan yang sering dilakukan ialah teknik endoscopic thorasic syphatectomy (ETS). Teknik yang menggunakan cara laparoskopik atau pembedahan lubang kekunci ini membabitkan pemotongan/mengetik (clamping) saraf simpatetik pada bahagian dada.

Mengikut kajian yang dibuat, teknik ini memberikan kepuasan pesakit lebih dari 80 peratus dan ia sesuai untuk kanak kanak. Teknik ini juga boleh mengurangkan peluh dari tapak tangan pada 85 peratus hingga 95 peratus dari pesakit. Pembedahan ini boleh dilakukan oleh pakar bedah kardiothorasik atau pakar bedah laparoskopik.

Penyakit hiperhidrosis boleh membawa kesan fizikal kepada kulit seperti infeksi dan jangkitan kulat dan kulit melecet. Selain dari itu, ia boleh menjejaskan kualiti hidup seseorang akibat dari perasaan malu dan tidak selesa kerana pengeluaran peluh yang banyak. Ada pesakit yang mempunyai masalah memegang barang-barang terutama yang dibuat dari kaca.

Kebanyakan dari mereka juga malu untuk berjabat tangan dan sering mengelak daripada melakukan aktiviti yang boleh meningkatkan peluh seperti bersenam. Kesan basah pada baju di bawah ketiak juga sering memalukan dan kadangkala boleh menimbulkan bau yang tidak enak walaupun sudah memakai deodorant.

Di dalam kes yang teruk, baju terpaksa ditukar beberapa kali dalam masa sehari. Peluh yang banyak pada tapak kaki pula akan menimbulkan masalah terutama apabila memakai selipar getah kerana sering tercabut. Penyakit ini juga boleh menjejaskan karier seseorang terutama pada mereka yang sering berinteraksi dan berjabat tangan ataupun mereka menggunakan benda tajam seperti pisau.

Saya menasihatkan anda berjumpa pakar kulit terlebih dulu. Ini kerana mungkin ada ubat yang sesuai yang boleh digunakan sebelum anda melakukan pembedahan.

Sunday, 12 February 2012

13 FeB 2012

Lame rase nye CikSah da ta update blog . Coz b.b CikSha wat hal la . Geram tol la . Rase nak buang je b.b uh . Da la wifi kne beli at ikbn neyh . pape un ta bule la . Law beli un line cam beruk . lembab gyler . Hurm . Minggu kesedeyhan buat CikSha . Misunderstanding dengan dye . Dye dgn ego dye . Ssh nak ramal . Kenapa lelaki perlu EGO ? Mungkin sebab dye LELAKI .

Tuesday, 3 January 2012

Rela Berkorban

Assalamualaikum . hye for those yang tengah baca blog Cik Sha . Entry kali ni CikSha nak bercerita tentang ketidakpuasanati ! CikSha . KENAPE ? BECOZ ! CikSha kene paksa masuk rela . Perghhh . Name jer RELA . So yang kene mesti lah yang RELA . Bukan terpaksa . HUh ! So CikSha dalam kategori terpaksa . Naseb la dapat duet walaupown xseberapa . Kalau xdapat . HUH ! Jangan harap la CikSha nk tunjuk muke . Da la owang len cuti 2 minggu . Tapi kami seminggu . SAYA TIDAK PUAS ATY !